Štedrý skialp vo Vysokých Tatrách

26.12.2016
ltedry-skialp-vo-vysokych-tatrach

Stáva sa už dobrým zvykom, že sa pred Štedrou večerou vyberieme vyvetrať. Tak ako minulý rok mi spoločnosť robí Maťo. Od začiatku decembra v Tatrách prakticky žiaden sneh nepribudol a inverzné počasie pripravilo jarné podmienky ešte pred Silvestrom. Na 1. sviatok vianočný sa chystá podľa predpovede silné sneženie, takže posledná možnosť ako si užiť jarný firn ešte v starom roku pripadá na Štedrý deň.

Vyrážame s menším oneskorením z Tatranskej Lomnice, zvládneme šoférske komplikácie pri ceste na Popradské pleso, auto vrátime poslušne naspäť k električke a po deviatej teda štartujeme. Odtopenú asfaltku ideme na peši s lyžami na batohoch. Debatou nám cesta ku káve a makovej štrúdli chytro ubehne a po posilnení sa vydávame Mengusovskou dolinou, vidíme stopy zimnou cestou na Rysy, odbáčame teda tade a dostávame sa nad hranicu lesa. Pásmom kosodreviny to ide príma, terénne nástrahy boli citlivo odstránené a šanca chytiť koreň pri zjazde rapídne klesla. Slnko je len také zubaté a nevie sa akosi medzi mrakmi prebiť. Naberáme postupne výškové metre, občas to na tvrdom podklade podšmykne, ale žiadny horor.

V rampe nad Žabími plesami stopa, že ani mačky netreba. Samozrejmosťou natiahnutý fix, takže úplna vianočná pohoda. Aj slnko sa spamätalo a snaží sa tvrdý podklad na želaný firn premeniť. Ideme teda ešte do Váhy, hádam sa to s tým firnom podarí. Pofotíme známe pohľady od Gerlachu až po Belianky. Nemožno si nevšimnúť tvoriaci sa ľad v Galérii Ganku a známy pohľad na tatranský sever je zase čímsi nový.

plechová_krásavica

Začina sa naťahovať oblačnosť od Kriváňa, dvíha sa vietor a je teda najvyšší čas pásy zlepiť, okuliare, rukavice pridať a na zjazd sa prichystať. Pár oblúkov ku chate je fakt dobrých, popod Kôpku to je stále ok. Pred rampou vyzujeme a krátky úsek s lyžami v ruke prejdeme úsek na skale bez snehu. Obúva sa na exponovanom hrebienku v rampe a odtiaľ už okolo Žabich plies zimnou cestou naspäť na Popradské pleso. Slalom medzi nezasneženými skalami, kosodrevinou a trsmi trávy zvládame v odtopenom snehu s prehľadom. Prechádzame zo slnka do tieňa a opatrnou jazdou kosodrevinou a lesom sme ako nič naspäť na Popradskom plese. Chvíľu s lyžami v ruke hore brehom a potom už len kristiánky na odtopenej ceste medzi turistami. Vyzúvame až pri aute.

Obyčajný výlet ale v neobyčajný deň. Túra opakovaná mnohokrát, ale zase raz celkom iná. Štandardom je len dobrá spoločnosť.

Tak už len na záver vinš: V slávnostný deň by som Vám rád všetkým čitateľom Vetroplachu zaželal príjemné strávenie Vianoc a úspešný štart do Nového roka. Nech Vás pri Vašich zážitkoch pri pohybe v prírode stále sprevádzajú dobrí ľudia. Štastné návraty a Horám zdar!

Lukáš Stanzel

foto: Matej Turjanik, Lukáš Stanzel

Fotky Štedrý skialp vo Vysokých Tatrách

RE: Štedrý skialp vo Vysokých Tatrách
jano 26.12.2016
ako vidim, Stubai vam nevysiel,skoda.,Ja som vzdy Dostal miesto na spanie,alebo Grieß,alebo dolna chata,aj na sene, alebo na Amberger Hütte. Jano

Lukáš 27.12.2016
Ahoj Jano, pozdravujem ťa. Stubai bez snehu a ani vyhliadka, že by mal pribdnúť. Sme v Tatrách, kde sú parádne podmienky na skialp.