Skialp Spišský štít

24.02.2012
skialp-spissky-stit

Konečne zasa sneží! To sme si vraveli minulý týždeň a čakali, že cez víkend zasa polyžujeme nový prašan:) Spolu s ním sa však začalo zvyšovať lavínové nebezpečenstvo a bolo to treba zakalkulovať do výberu cieľov. V sobotu vyberáme Malú Studenú dolinu. Po ceste je veľa možností overenia situácie a upresnenia cieľa. Pod Veľkým Hangom stretávame Mikiho s Ivanom a veľkou skupinou adeptov na absolvovanie lavínového kurzu. Podmienky majú ideálne, je lavínová trojka.

Po výstupe hangom a zastávke na Terynke, kde zisťujeme, že nikto zatiaľ nešiel ďalej, skúšame podmienky v Mačacom kotli. Výstup je bezpečný, máme však pochybnosti, či nás to pustí aj vyššie v ľavom žľabe, keď narážame na zmrznutú medzivrstvu. Preto radšej otáčame, po úvodnom traverzíku rovno dole, podklad drží! Lyžba v čerstvom prachu parádna. Rozhodujeme sa presondovať situáciu v Baraňom sedle. Podmienky sú podobné, nového snehu ešte viac, hlavne pod sedlom, kde ho doplnil aj vietor z Veľkej Zmrzlej, tam zasa trochu chýba. Do našej stopy už nastúpili ďalší šľapači...
Lyžba späť je bezproblémová vo vajcovom prašane. Od Terynky ešte skúšame jazernú stienku, v strednej časti parťák odrezáva naviatu dosku v hrúbke 15-20 cm a dĺžke okolo 20 m. Podmienky sú teda výborné a tešíme sa na nedeľu.

Spišský_štít_výstupová_trasa

Ráno nás zo Smokovca na Hrebienok sprevádza silný nárazový vietor, aj tak pokračujeme na Zamku. Tvrdohlavosť sa vyplatila, v Malej Studenej bezvetrie! Nefučí ani na Hangu. Z Terynky pozorujeme zopakovanie naších stôp v Mačacom kotli. A tak poobede šliapeme cez kotol po včerajšiu otočku, odtiaľ ľavý žľab napešo, nad ním opäť na lyžiach až na vrchol. Nad žľabom sondujeme, pod prašanom je zmrznutý firn malej hrúbky, pod ním okrúhlozrnný sneh. Vo vrchných partiách je na spodku profilu hranatozrnný sneh, avšak pri výšľape je podklad stabilný. Pre zjazd by to však stabilné byť nemuselo...
Na vrchole už fučí, preto rýchlo odliepame pásy, testujeme stabilitu podkladu a nastupujeme do žľabu vpravo od Mačacej veže. Náročnejšie pasáže niektorí aj napešo, podľa lyžiarskych schopností. Zúženie pod vežou sa dá vďaka prašanu zlyžovať bezproblémovo. Úzky žľab sa postupne rozširuje a tu si všetci vychutnávame prašanové eldorádo. Sú len 3 hodiny, treba ešte niečo pridať - ideme znova do Baranieho sedla a z neho do žľabu, spadajúceho z Baraních rohov. Žľabom dole a Malou Studenou ako v sobotu končíme zaujímavý víkend...

Dodatok:
Sneženie a víchrica vytvorili veľmi nerovnomerné snehové podmienky, preto sme zvolili stratégiu postupnej rekognoskácie terénu a z nej sme sa snažili vyťažiť maximum. Myslím, že sa nám to podarilo.

Info a tipy:
Výstup na Spišský - trasou D (climber.skialpfest.sk - Malá Studená dolina, časť Baranie rohy - Lomnický štít), pod hrebeňom nie do sedla, ale ľavým žliabkom až na štít
Zjazd Spišského - trasou C (dtto)
Žľab z Baraních rohov - trasa A (dtto) - časť od traverzu z Baranieho sedla

Lyžované 18.-19.02.2012

Rišo B.

Fotky Skialp Spišský štít

RE: Skialp Spišský štít
martin 25.02.2012
Tatry sú úžasné v tom, že vždy sa dá niečo robiť. Paráda chlapci!