Veľkonočný skialp: Červený žľab

06.04.2013
velkonocny-skialp-cerveny-zlab

Červený žľab je v Tatrách známym pojmom, pre neznalých aspoň stručné fakty: začína v Sedle nad Červeným žľabom medzi Prednou Baštou a Satanom, spadá do Mengusovskej doliny. Strmá časť má sklon 50-55°, má 2 zúženia, z nich spodné so šírkou pod 2 m silne závisí od snehových podmienok, je často nezjazdné.

S Matúšom sme posledné 2 sezóny už čo-to polyžovali a postupne sme sa začali obzerať aj po tomto cieli. Naštartovala to správa Rasťa Peťa o zlyžovaní v ideálnych podmienkach v polovici februára. My sme sa tam prvýkrát vybrali v polke marca. Kvôli snehovým podmienkam sme to vtedy otočili pár metrov nad začiatkom zúženia, keď za hustého sneženia sa žľab povážlivo plnil novým snehom, pričom dole bola čerstvo vypadnutá lavína.

Čas na repete dozrel cez Veľkú noc. Inšpiroval nás opäť Rasťo, keď v sobotu hodil do pľacu svoje videjko z februárového lyžovania. V nedeľu pršalo, dali sme pauzu po 3 dňoch skialpu v rozmarnom tatranskom počasí. Keď sme v pondelkové ráno vyzerali situáciu, ako prvé sme zamietli ciele vo Veľkej Studenej a dohodli sa, že ideme pozrieť Mengusovskú. Na zastávke ľadovo, ale aspoň oproti Smokovcu tuná vykúka aj slniečko. V doline však vidíme, že sa opäť zabedňuje, hrebene už zahalili oblaky. Tak sme si povedali: "Správny čas obzrieť znova Červený žľab, tam sa ani v hmle nestratíme."

Pod žľabom je opäť vypadnutá lavína, tentoraz tvrdé hrudy, po tomto sa už nebude tak dobre lyžovať ako pred dvoma týždňami. Pokračujeme ďalej na pásoch až na vrch kužeľa, tam to už nemá veľmi význam, prezúvame do mačiek. Podklad je vetrom ubitý, niekde naviate aj trocha viac, zabárame sa striedavo po členky až pod kolená. Prvú tretinu razím stopu ja, potom už klasicky preberá iniciatívu Matúš. V zúžení snehu pribúda, sem-tam sa boríme dosť vyše kolien, treba lepšie rozkladať váhu. Pomaly, ale isto vyjdeme až do sedla. Po krátkom oddychu a banánovom potužení obúvame lyže. Ako obyčajne na Matúša nezaberajú slová, že či chce ísť prvý, tak zasa testujem, čo sme to vymysleli, ako prvý.

Sneh drží výborne, podklad je tvrdý, na ňom ešte v hornej časti aj sem-tam čerstvý sypký sneh. Jediný problém je na dne žľabu, rigol znemožňuje plynulé oblúky - lyže majú tendenciu zapichnúť špičky a päty do svahov. Takto to nepôjde, treba zmeniť taktiku - skúšam lyžovať len po bokoch žľabu. To je správna voľba, ide to až po najužšie miesto. Tam je už širšie ako mal Rasťo, tak cca 190 cm, aj moje 178 cm Waybacky sa tam pohodlne zmestia. Zošľapávam asi 2 m, ďalej je už na pohodu, najťažšie máme za sebou.

Akurát tá hmla nám neumožňuje rozbaliť to naplno, pri väčšej rýchlosti už nevidno, čo máme pod sebou a na hmat sa nelyžuje bezpečne :) Tak zavretými oblúčikmi zlyžujeme až k lavíne a von z hmly. Tu objavíme priechod pomedzi, viac vľavo po strane kužeľa. Postupne sa podklad mení na kôru, ale to nám už vôbec nevadí, presekáme sa na chodník a ním už bezpečne na Popradské pleso. Potom po ľadovej ceste a rúbaniskom zase v kôre až k vodárni.

Ďalšie info:

Popis trasy aj obtiažnosť na stránkach Mira Peťa: http://miropeto.sk/skialp-sprievodca/mengusovska-dolina.php

Rišo B.

PS: fotky sú len dokumentačné, veľa vidno nebolo. Aj keď som si v marci povedal, že sa sem vrátim, keď bude krajšie počasie, nakoniec sa to vyvinulo ináč...

PS2: Videjko Rasťa Peťa zo zlyžovania žľabu vo februári:

Fotky Veľkonočný skialp: Červený žľab

RE: Veľkonočný skialpaktuál: Červený žľab
sano luczy (alexandre.luczy@bluewin.ch) - 07.04.2013
bravo mladenci, za nasich cias sa do cerveneho zlabu chodilo len vo vystupe a to s lanami, a boli sme dokonca na to hrdi.

Jano 07.04.2013
Riso, najprv gratulacia, super vec. Tak presne tu by ma boli chytili tie "mindraky", bol by som zisiel zase dole na mackach a lyze obul az pod tym uzkym miestom. To iste bolo, ked bol nejaky velky balvan rovno v ceste.

RE: Veľkonočný skialpaktuál: Červený žľab
Riso B. 07.04.2013
Sano, Jano, vdaka. Tak teraz je to celkom ine lyzovat, ked vies, ze to uz lyzovalo par ludi. Obdiv si zasluzia ti, co to vyskusali ako prvi. My sme navyse mali velmi dobre podmienky - az na pocasie.