Vysoké Tatry: Kartárik okľukou

17.01.2013
vysoke-tatry-kartarik-oklukou

Posledných pár dní prišlo v Tatrách lyžiarmi dlho očakávané sneženie. Bolo však, ako je v Tatrách časté, sprevádzané silným vetrom. A tak bolo treba do plánovania lyžiarských túr zapojiť kreativitu a intuíciu, kam ten sneh asi mohlo zaviať... hehe. Samozrejme bolo treba zvážit aj bezpečnosť a hneď to nejako neprehnať.

Fúkalo prevažne od severu a tak ma stále prenasledovala myšlienka zrealizovať jeden zo svojich ďalších "iných" nápadov. Zlyžovať Kartárik s malou lezeckou a turistickou vložkou. Patrilo by sa skoro ráno vyraziť, plán to je časovo náročný. Ale napriek všetkým snahám táto časť plánu nevychádza. Vyrážam tak kolo desiatej... Dnes sám. Nahodím pohodové tempo a šliapem pomaličky na Hrebienok. Ľudí takmer nestretávam... Všetci si užívajú masovku na zjazodvkách v Lomnici a na Štrbskom plese.

To mi celkom vyhovuje, cestička do doliny už nie je taká široká ako pred týždňom. Dnes sa nikam neponáhľam... Sám neviem či vyjde to, čo som si zaumienil. Ukážu až podmienky. Po výstupe do doliny stáčam kurz smerom na Filmársky žľab a očami stále sondujem, kade ľahšie. V lete som už z Téryho kuloáru schádzal do doliny, ale to všetko vyzeralo inak. Po dlhom rozhodovaní som si našiel kandidáta na nástup k rampe. Začiatok je fajn - pevný nafúkaný sneh. Ale už po chvíli zisťujem, že rozhodnutie to nebolo najlepšie. Darmo, chýbal mi ďalší názor na konzultáciu. A tak sa zase raz trápim so svojimi nápadmi. "Idem domov, kašlem na to", alebo "To si zase raz vymyslel". Také sú najčastejšie myšlienky, ktoré musím odrážať.

Po chvíľke práce s čakanom sa dostávam z krátkeho žľabu rovno do kosovky. A zisťujem, že rampu som nadliezol. No čo, už nie je nič krajšie ako vynadať sám sebe. Aj by som sa prefackal, keby sa mi chcelo dávať dole zmrznuté rukavice. Ale nechce sa mi a tak idem daľej. "Dnes to bude boj", dumám si. Najmúdrejšia myšlienka celého dňa, ako sa neskôr ukázalo.

Konečne sa dostávam na rampu. Čas je neúprosný a ja rozmýšľam, kam sa vlastne dnes dostanem. Snažím sa namotivovať ťažké nohy k postupu. Do kuloáru je ešte daľeko. Ide mi to strašne pomaly. Aspoň taký mám stále pocit a lyžovať rampu naspäť sa mi veruže nechce. "Pozriem kuloár, ak bude zlý, tak otáčam", rozhodujem sa. Ešte pár metrov a dostávam sa do kuloáru. Otvára sa mi pohľad na vytýčený cieľ. "Gipsyho feratu", ktorá ma dostane späť k Lomnickému sedlu, teda kúštik nad neho. Pamätal som si ju trocha vyššie. Vďaka bohu, je okolo tretej a dni sú stále krátke. Nestrácam teda čas ďalšími špekuláciami a mobilizujem všetky sily. Postup kuloárom však brzdí nafúkaný sneh, ktorý som sa vybral hľadať. No našiel som ho - to je všetko, čo sa dá k tomu povedať. A tak sa držím radšej bližšie ku skalám. Viac ako na rýchly postup sa to však podobá na chodenie labyrintom a hľadanie snehu, kde sa nezaborím celý.

Nástup k ferate volím cestou, ktorú poznám, teda naokolo, popod stenu. Až hore zisťujem, že lepšie by bolo zobrať to z kuloáru priamo. No, nie je to dnes prvýkrát, čo som vybral "stezku delší, ale zato méně pohodlnou". "Taký je život, raz ty naspodku, raz život navrchu", hovoria slová klasika. Tie ma vždy vedia potešiť.

Dobojoval som, konečne som pri nástupe do feraty. Že sa jedná o ďalší hrubý omyl, zisťujem už o chvíľu. Nahodený v sedáku s feratovým setom, v mačkách a cepínom v ruke leziem prvé metre po ferate. Dalo by sa to prirovnať k lezeniu po lane. Akurát, že leziem po reťazi, ktorú navyše držím v hrubých rukaviciach. No ale som za ňu veľmi vďačný. Pomaly sa začínajú rentovať šecky tie zhyby, ktoré ma tak strašne nebavili. Mačky kúšu do skaly jak sa patrí a tak postupujem relatívne rýchlo.

Prichádza kľúčové miesto. Teda aspoň pre mňa a pre lyže. Tým sa moc hore nechce, furt sa dakde zakvačia. Ako decko v obchode s cukríkmi. Pod krátkym, trocha previsnutým žliabkom dávam oddych. Čaká ma malý ručný šprint. Fučím jak bizón, nasťaštie nie je nablízku poľovník, bo už by striehol dáku riadnu zver. Prekonávam žliabok, tu ale mizne reťaz pod snehom a ľadom. No čo už, na návrat ani pomyslieť a tak využívam presvedčovacie schopnosti cepínu. Tých pár metrov vybehnem jak srnka, adrenalínu je dneska viac ako by som chcel. "Ešte krátky traverz a je to", teším sa na úľavu. Každý človek, aj keď menej veriaci, nech akokoľvek zapiera, má v živote chvíľky, keď sa modlí ku všetkým bohom, o ktorých kedy počul. Nieže by nasledujúce pasáže boli také náročné, ale istota je istota. "Predsa ma neklepne na posledných metroch", znie moja prosba. Treba ešte preliezť krátky traverz. Stúpam po kramliach, aj po šeckom ostatnom, kam sa mačky zakusnú. Poctivo precvakávam istenie a stískam reťaz ako svoju najväčšiu lásku. Ej, ale som sa vybál. Preliezam posledný úsek a rýchlo prášim odtiaľ preč, aby si to bohovia nerozmysleli. Samozrejme aj pekne poďakujem.

Pretraverzujem friško nad svah a skúmam, kade najľahšie na lyžiach. Zbadám lyžiarske stopy zo sedla: "Som zachránený!" Je okolo štvrtej a pomaly sa už stmieva. Nahadzujem lyže a robím prvé oblúky. Vyzerá to, že hľadanie snehu sa dnes podarilo. Je výborný a je ho dosť, už len aby držal. Lyžujem do sedla a premýšľam nad pôvodným plánom. "Aspoň to omrknem", poviem si. Dolyžujem nad Kartárik a na moje prekvapenie snehu vyzerá aj tu tak akurát. Nie je čas na váhanie a tak sa púšťam dole. Lyžovačka vskutku skvelá, taká malá odmena za tú mordu (v preklade, vynaloženie veľkej námahy). Dvakrát sa ešte prevalím (nohám sa už moc nechce) a už som na konci žľabu. Stálo to za to. Dajako sa ešte preštrikujem pomedzi kamene na Skalnaté a už lyžujem po zjazdovke do Lomnice. Z ruksaku ešte vyberám čelovku, nech aj dačo vidím. Napriek všetkému, som spokojný.

Pzn.: Prosím brať s rezervou. Článok je písaný so záujmom hlavne pobaviť a podeliť sa so zážitkami. V žiadnom prípade nie ako provokácia alebo návod na podobné kúsky. Vo filmoch píšu: "Neskúšajte doma, scény hrajú trénovaní profesionáli". V tomto prípade platí len prvá časť vety, aj keď feratu som mal párkrát prelezenú, pri nástupe do steny.

Matúš

Fotky Vysoké Tatry: Kartárik okľukou

Jaraba 17.01.2013
Dobré čí­tanie, vybála som sa s tebou. A prilbu si mal? :-D

sisa 17.01.2013
pekna odysea:-) Co dokaze tuzba po poriadnej lyzovacke a snehu - vydolovat z cloveka prudku kreativitu - za ktoru si sem tam vynada:-))Ale parada

matus 17.01.2013
Prilbu hej .. lezecku.

Jano 17.01.2013
Matus, 50€ pokuta za Kartarik, vies preco!!!

Riso B. 17.01.2013
Nechcel som vstupovat do tychto diskusii, ale pribuda reakcii ako teraz Jano. Ak sa budeme riadit platnym navstevnym poriadkom TANAP, potom clanky o skialpinizme v Tatrach mozme rovno zrusit - nebude o com pisat. 3 1/2 doliny vo Vysokych, 3 doliny a 1 hreben v Zapadnych. Skialpinizmus je legislativne v porovnani s horolezectvom na Slovensku stale popoluskou, ako v "dobe kamennej". Bavme sa o tom, preco sa uz viac ako 5 rokov pripravuje novy navstevny poriadok... A Kartarik - hlavne, ze do sedla vedie zjazdovka... ak sa mysli na kamziky, tie si uz na skialpinistov zvykli - a my na ne... Nebudme demagogicki, riadme sa zdravym rozumom, mier pre vsetkych...

Brano V. 17.01.2013
Suhlas s Risom, tema ochrany prirody vs. skialpinizmus je u nas uplne absurdna...

matus 17.01.2013
Riso a ostatni, neberte prosim tento clanok ako namet na ostre diskusie o navstevnom poriadku. Tura bola sice tazka, aj s nejakou tou davkou rizika .. clanok by som ale radsej keby len pobavil. O kartariku vieme vsetci ze vie byt nebezpecny. A tak beriem tych 50e ako vystrahu za riziko navyse, ktore som si mohol odpustit. No hore som sa ale rozhodol tak. Vdaka.

Mata 18.01.2013
Jano čo chce davať pokuty nech si radšej pozera ine stranky a nech tu nepiše a nepoburuje nás...sVašimi nazormi chlapci suhlasim

Jano 19.01.2013
Tak deticky, vobecsa nevzrusujte, pozadie tej 50ky vam vysvetli Matus, viete, ze minuly rok to stalo jedneho chlapca 800€ + spital. taketo sjazdy sme zacali uz v 60tich rokoch, Krissak,Luczy,Botka, Gipsy a ja. Bol by som posledny, kto by to zakazal a som za uplne volny pohyb v horach. Matusovi som len povedal, ze sa nejazdi na slepo do nafukanych snehovych zlabov, bez kontroly. Akzeptoval,tak je to v poriadku. Tak ziadne emocionalne vybuchy.

Len dodatok ku Risovi, tento boj proti Talibanov som zazil uz aj ja, ale nesmies zabudnut, ze ciastocne tu sikame proti vetru, vies dobre ake zaujmy stoja za tym. TANAP joby, s tymito zakazmi musi,kto je nie v Jamese zobrat na lezenie vodcu, ked sa to otvori, je iste 50% vodcov eliminovanych. A to vies, ze oni sa biju aj medzi sebou, lebo taky Gerlach donesie viacej ako Zeruchovky. Takze tento pripad sa stal zuvacka, co sa natahuje.

Jano 19.01.2013
A este nieco na Risovu adresu, ako skuseny horal a bojovnik za volny pohyb horolezcov a skialpinistov v Tatrach,mi nejde o demagogiu, ale ak v tomto smere chceme nieco dosiahnut, tak misime nasich privrzencov poucit, ked to sami nevedia, ze kazda tura, kazde lezenie co sa robi v teraz zakazanej oblasti, muis byt priprevena tak, aby HS v ziadnom pripade nemusela zasiahnut. S kazdou zachrankou dame do ruk HS a TANAPU argumenty, ze su potrebni a musi to ostat tak ako je. Dostanu aj politicku podporu. Aj Miro robil 2 priestup HAURUK bez planovania a mal len anjelikov pri sebe, ze to vyslo.

Riso B. 20.01.2013
Jano, skoda, ze ste sa nepodpisali s mailovou adresou, hned by som vedel, ze to myslite inac (Matus mi uz napisal, o com ste sa bavili). A samozrejme mate pravdu, v horach sa nemaju robit hluposti.

Jano Banko Mnichov (banko.j@t-online.de) - 20.01.2013
Riso, moja adresa je aj pri clankoch u teba vo Vetroplachu, Zibrinovci, alebo Stubai,Schrankogel. Ja sa neskryvam pred nikym a anonomne som v zivote nepisal. Pozri aj Horolezec Eberovka, alebo zeciatky Kluvanek atd.. Je aj u Matusa, alebo Sana Luczyho.

sherpa 21.01.2013
na to ake problemy celkom zaujimavy popis......ale na hodnotenie pocinu sa mi hodi len kratke > adhoc samotarske neodhadnutie aktualnej situacie. ale aspon si nesiel dakde do tichej.....